Verhalen

Bestuur en rechtspraak Kleurrijke bewoners Regenten en vorsten Limbricht

Entgen Luyten: De Heks van Limbricht?

We schrijven het jaar 1674. Op een dag in oktober heerst er grote opwinding in Limbricht en Einighausen. De mensen staan aan de kant van de weg en zijn getuige van een luguber schouwspel. Het levenloze lichaam van een bejaarde vrouw, Entgen Luijten, wordt door de vilder met paarden vanaf kasteel Limbricht naar de galg aan de rand van Einighausen gesleept. Hoe heeft het zover kunnen komen?  

Heksenvervolging
Tussen 1400 en 1750 vonden in Europa heksenvervolgingen plaats. Het hoogtepunt lag tussen 1560 en 1650, lang na de Middeleeuwen. Naar schatting verloren 40 tot 60.000 mensen het leven. Voor het merendeel vrouwen; 20-25% was man. Voor het overgrote deel werden de slachtoffers veroordeeld door wereldlijke rechtbanken. In 1674 waren heksenvervolgingen in deze regio al lang verleden tijd. Het proces tegen Entgen was het laatste dat op het grondgebied van het huidige Nederland plaatsvond. 

Voorblad van een late druk (1669) van de Heksenhamer (Malleus Maleficorum). De eerste druk van de Heksenhamer verscheen in 1486/1487. Van het boek wordt vaak gezegd dat sinds zijn verschijnen vooral/steeds meer vrouwen slachtoffer van heksenvervolgingen werden. In werkelijkheid was (gemiddeld genomen) het percentage vrouwelijke slachtoffers destijds al op zijn hoogtepunt. (Bron: wellcomecollection.org).
In 1532 voerde Karel V de ‘Peinliche Halsgerichtsordnung‘ in, die in het hele Heilige Roomse Rijk moest gaan gelden. Zij bevatte bepalingen voor het vervolgen van hekserij. Het proces tegen Entgen werd onder dit strafrecht gevoerd. (Bron: Wikimedia Commons).
Hoewel veelal verboden of ongeldig geacht, werd de waterproef toch vaak toegepast. Met de handen aan de voeten gebonden werd een van hekserij verdachte in het water gegooid. Wie bleef drijven was een heks, wie zonk moest hopen dat hij/zij tijdig uit het water gehaald werd. Tijdens haar proces verzocht Entgen Luijten tevergeefs om de waterproef te mogen ondergaan om zo haar onschuld te kunnen bewijzen. (Bron: wellcomecollection.org).
De wipgalg was een bekend marteltuig. De aangeklaagde werd met de polsen achter het lichaam omhoog gehesen. Een veroordeling voor hekserij was alleen mogelijk als er een bekentenis was. Omdat Entgen niet bekende, wilde aanklager Tacken haar laten martelen. Entgen vroeg er tijdens haar proces ook zelf naar. Maar zo ver kwam het niet. (Bron: 'A Complete History of the Inquisition’, 1736, Wikimedia Commons).

Roddel en achterklap
Entgen Luijten werd eind zestiende eeuw geboren in Lutterade. Zij was een dochter van veldbode Paesken Luijten en zijn vrouw Trincken. Ze had tenminste twee broers en twee zussen. Rond 1630 kwam Entgen naar Limbricht. Mogelijk vanwege haar huwelijk met Limbrichtenaar Jacob Bovendeert, maar misschien was ze er komen werken en had ze daarna Jacob leren kennen. Op een gegeven moment begonnen de mensen over Entgen te roddelen. Ze zou een heks zijn! Zo beweerde omstreeks 1648 cafébaas Gort Neuss dat Entgen hem betoverd had door hem uit haar pot bier te laten drinken. Hij werd ziek en tot zijn dood hield hij vol dat Entgen hem behekst had.    

Fragment van het kadastrale minuutplan, Sectie A, eerste blad (ca. 1819) van Limbricht. Entgen Luijten en haar man Jacob Bovendeert woonden in de buurt van de Platz. De precieze locatie is onbekend. Aan de Platz lag ook het Panhuis, waar de schepenbank haar zittingen hield. (Bron: Historisch Centrum Limburg; Beeldbank Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed).
Het eerste hekserij-incident rond Entgen ontstond in het café van Gort van Neuss. (Bron: Herbergscène met drinkende en rokende boeren, David Teniers de Jonge (1610-1690), Wikimedia Commons).

Nieuwe beschuldigingen
Vanaf 1656, toen haar man Jacob stierf, stond Entgen er met haar dochter Grietgen alleen voor. In 1668 was er opnieuw ophef in Limbricht. Entgen zou het meisje Aleth Bruggen ‘lam en kreupel’ getoverd hebben. Haar vader Ziets vertelde in het dorp dat Entgen een heks was. Entgen begon daarom een proces tegen hem wegens smaad. Ziets kwam nooit opdagen, en Entgen moest het proces na negen maanden staken vanwege geldgebrek. Nadat Nol Geisgens op verzoek van Entgen haar land geploegd had, werden bij hem paarden en ander vee ziek. Enkele dieren stierven. Nol schold Entgen uit voor heks en woedend mishandelde hij haar ernstig. Entgen klaagde daarover bij de schout, maar Nol ontkende. Er waren geen getuigen, dus stond Entgen met lege handen. In 1674 deden zich in Limbricht nieuwe voorvallen met vee voor. Opnieuw werd gefluisterd dat Entgen de dieren behekst had. 

Entgen Luijten procedeert tegen Ziets Bruggen, die rondvertelde dat zij een heks zou zijn. Zo heeft ze wellicht voor de schepenbank gestaan.(Bron: Rechtbankscene, Wikimedia Commons).
Zo zal Nol Geisgens het land van Entgen Luijten geploegd hebben. Hij beweerde dat zijn paarden daarna ziek werden. (Bron: Charles Jacque (1868), Wikimedia Commons).

Entgen wil eindelijk haar naam gezuiverd zien
Op 18 juli 1674 stapt Entgen naar kasteel Limbricht, de zetel van Herman Winand van Breyll, heer van Limbricht. Ze wil van alle geroddel af en haar goede naam terug. Met procederen tegen haar kwelgeest Ziets Bruggen had ze niets bereikt en ook haar klachten over Nol Geisgens hadden niets opgeleverd. Ze probeert het nu anders, en laat zich op eigen verzoek gevangenzetten en hoopt dat de autoriteiten zullen verklaren dat ze onschuldig is. Maar dit gaat mis.  Ze wordt ondervraagd en vervolgens door de Limbrichtse openbare aanklager Herman Tacken aangeklaagd. Liefst tien getuigen worden gehoord. Géén van hen zegt dat Entgen een heks is! Toch vindt Tacken dat alle aanklachten bewezen zijn. Entgen neemt niet echt deel aan het proces. Ze stelt geen advocaat aan, hoewel haar meermaals op die mogelijkheid wordt gewezen. “Advocaten kunnen me niet helpen”, zegt Entgen. Ze wraakt geen van de getuigen en ondervraagt hen ook niet. Ook roept ze geen eigen getuigen op. Ze ontkent alles en daar blijft het bij. Zonder bekentenis kon destijds niemand veroordeeld worden. Daarom wil Tacken haar laten folteren. De schepenbank wil echter eerst advies van onafhankelijke externe rechtsgeleerden. Die worden gevonden in de personen van de Sittardse juristen Nicolaas Helgers en Godfried Everarts.  

Tekening van Kasteel Limbricht door Philippe van Gulpen (1792-1862)
De deur die toegang geeft tot de kelderverdieping van kasteel Limbricht, waar Entgen gevangen werd gehouden. (Foto: W. Donners, 2021).
Plattegrond van de kelderverdieping van kasteel Limbricht, gemaakt ten behoeve van de restauratie van het kasteel (1955-1977). Entgen zat gevangen in de cel op de zuid-oostelijke hoek van de kelder. (Bron: Archief Stichting Kasteel Limbricht).
Entgen hoopte dat de autoriteiten haar onschuldig aan hekserij zouden verklaren. Maar in plaats daarvan wordt ze voor de schepenbank gebracht, en wordt er een proces tegen haar gevoerd. (Bron: Vermeende heks wordt voor het gerecht gebracht, Freeland A. Carter (1893), Wikimedia Commons).

Bizarre wending
Voordat Helgers zijn rapport kan opmaken (wat de bijdrage van Everarts is geweest, is onduidelijk) beweert Entgen tegen de gerichtsbode meermaals dat ze door de duivel bezeten is. Daarover wordt ze op 3 oktober ondervraagd. Haar verzoek om een duivelsuitdrijving wordt niet ingewilligd.  Deze nieuwe informatie gaat ook naar Helgers, die op 6 oktober, samen met Everarts, in een Sittards café de secretaris van de Limbrichtse schepenbank en een tweede bij het proces betrokken jurist treft. Ze bespreken de processtukken. Helgers en Everarts zijn dus niet meer onafhankelijk te noemen. Helgers verklaart vervolgens in zijn rapport dat geen van de aanklachten van Tacken bewezen is. Dat Entgen bezeten zou zijn van de duivel vermeldt hij, maar hij verbindt daar geen consequenties aan. Entgen kan dus (nog) niet gefolterd worden. Hij adviseert dat de schepenbank de getuigen opnieuw verhoort, en liefst ook andere getuigen oproept. Voor Entgen is dit een gunstige uitslag! Is dat dankzij of ondanks de Limbrichtse juristen die met Helgers en Everarts overlegden?  

Een van de ramen in de cel van Entgen die zij kapot gemaakt had. Ze ontkende dat ze dat had gedaan in opdracht of met hulp van de duivel. (Foto: W. Donners, 2021).
Entgen zou graag een duivelsuitdrijving hebben ondergaan, maar dat werd haar niet gegund. (Bron: Duivelsuitdrijving door de Heilige Bernardus van Clairvaux. Gravure van mogelijk Raphaël Sadeler I (1560-1628) Rijksmuseum, object RP-P-OB-7654-11).

Moord of zelfdoding?
Voordat nieuwe getuigenverhoren kunnen plaatsvinden, wordt Entgen dood in haar cel gevonden. Twee schouwartsen, vergezeld van de schout en een schepen, constateren dat Entgen gewurgd is. Opnieuw vraagt de schepenbank advies aan Helgers en Everarts. In zijn tweede rapport verdraait Helgers de bevindingen van de schouwartsen en zegt dat Entgen zich zélf om het leven heeft gebracht, en daarmee eigenlijk schuld bekend heeft. Haar lichaam moet door de vilder van kasteel Limbricht met paarden naar Einighausen gesleept worden en daar onder de galg begraven. De kosten van het proces mogen worden verhaald op de nalatenschap van Entgen. Zijn advies lost alle problemen voor de autoriteiten op en wordt gretig overgenomen.  En zo mislukte de missie van Entgen om in een ultieme poging nog haar naam gezuiverd te krijgen jammerlijk. Door haar dood uit te leggen als zelfdoding en daarmee als een bekentenis van hekserij, bezoedelden de autoriteiten haar naam juist voorgoed.  

Vilders bezig met het onthuiden van een dood paard. Het opruimen van dode dieren was een taak van de vilder. Soms trad hij ook op als hulpje van de beul. Het beroep van vilder stond niet in hoog aanzien. (Bron: Twee paardenvilders, Gerardus Emaus de Micault, naar onbekend, 1813-1863. Rijksmuseum RP-P-1878-A-2725).
Het was dan ook niet onlogisch dat de Limbrichtse vilder de taak kreeg om het lichaam van Entgen onder de galg te begraven. (Bron: Tathwell Gallows, Richard Croft 2011. Wikimedia Commons).
Volgens de overlevering zou de Limbrichtse galg gestaan hebben in het gebied dat op dit kaartje is aangeduid met ‘Aan de Galling’. Tegenwoordig te situeren langs de Urmonderbaan, tussen de aansluiting met de Bergerweg aan de westkant en de kruising met de N276. (Bron: Kuyper Atlas, 1868; Collectie Paul Stevens).

Inspiratie
Het heksenproces tegen Entgen Luijten heeft diverse kunstenaars geïnspireerd .  Protestzanger en auteur Herman Veugelers schreef in 1993 het toneelstuk De heks van Limborgh  en in 2000 een roman met dezelfde titel. Susan Smit publiceerde in 2021 haar roman De heks van Limbricht. In 2022 werd het toneelstuk Entgen van de hand van Jacques Stel opgevoerd op de binnenplaats van kasteel Limbricht. Feit en fictie werden in deze werken vrijelijk vermengd, waarbij fictie de overhand kreeg. In juni 2022 kreeg een portretbeeld van de oude Entgen Luijten, gemaakt door Ankie Vrolings-Bleilebens, een plek naast de ingang van de kelderverdieping van kasteel Limbricht.  Een levensgroot beeld van de jonge Entgen Luijten van de hand van Marij Heijligers siert sinds oktober 2022 de binnenplaats van het kasteel.  

Omslag van het tekstboekje van het toneelstuk De heks van Limborgh van Herman Veugelers (1993). Het toneelstuk werd gezien door ca. 3000 toeschouwers. (Foto: W. Donners, 2021).
Herman Veugelers vormde zijn toneelstuk om tot een roman, die in 2000 verscheen. (Bron: Uitgeverij TIC, Maastricht)
In 2021 verscheen de roman De heks van Limbricht van Susan Smit. Het beeld voor deze omslag werd gemaakt door Suzanne Jongmans. (Bron: Susan Smit).
In Juli 2022 werd het toneelspel Entgen van Jacques Stel opgevoerd op de binnenplaats van kasteel Limbricht voor ca. 1250 toeschouwers. (Bron: Jacques Stel).
Portretbeeld van Entgen Luijten door Ankie Vrolings-Bleilebens (2022). (Foto: Ankie Vrolings-Bleilebens, 2022).
Beeld van de jonge Entgen Luijten door Marij Heijligers (2022) (Foto: Marij Heijligers 2023).

Wim Donners

Voor meer informatie zie:

Wim Donners, Dossier Entgen Luijten ‘De heks van Limbricht’? [Monografieën uit het land van Sittard, 26] (Sittard 2022). 

Het procesdossier wordt bewaard in Archief De Domijnen, Sittard-Geleen en is in te zien via: de Archieven van De Domijnen.

Over het beeld van Ankie Vrolings-Bleilebens.

Over het beeld van Marij Heijligers

Met betrekking tot: De Heksenkamer met bronnen.

Met betrekking to: Wereldlijk recht met bronnen.

Laatste nieuws